måndag 20 oktober 2014

Vi såg det komma men..

Bilskrutten behöver bytas ut per omgående nästan...jaja är det inte den ena utgiften så är det den andra. Men jag hade hoppats på en billigare typ en tvättmaskin. Mig veterligen är det få som har 60 tusen att slanta upp vid ett bilbyte? Men ibland känns det som att det bara är vi som behöver låna när en sån stor utgift kommer. Men jag inser ju också det absurda i det, men folk pratar inte om ekonomi, vi ser bara att människor runt oss har det senaste och vi jämför oss och undrar om det bara är vi som inte kan köpa allt hela tiden. Jag och barnen var på bibblan för sagostund i Lördags och jag utlovade fika efteråt, att gå på fik för dom är ju en lyx! Vi gör inte det varje dag, ens varje vecka och sen blev det inget lördags godis men det var mest för att jag ansåg att vi överskridit dagens socker intag ( som dom med råge intog igår istället ). Så min undran blir, varför jämför vi oss i jämt? är det inte vikt, eller träning så är det ekonomi och kläder. Jag värderar vänner och familj mer än pengar och saker men visst kan avundsjukans gröna näsa visa sig även här då jag sneglar på vad någon köpt som jag gärna vill ha. Men likväl som vi lär barnen allas lika värde oavsett materiella saker eller vart man bor eller kommer ifrån så får jag också öva min tanke att de som nu har köpt de där fina skorna tex är inte lyckligare än jag. Sidospår jag VET och faktum kvarstår en ny bil behöver rulla in i vår familj.

1 kommentar:

  1. Vår bil pajade totalt efter flytten och vi fick låna 21 000 för att kunna laga den. Men felen på bilen bara fortsätter att droppa in varje vecka. Trist! Men här har ni fler som inte kan hosta upp flera tusen bara så där. :)

    SvaraRadera