onsdag 14 september 2011

Ett problem

För ett par dagar sedan fick jag och grynet ett problem. Hon vill inte amma och speciellt inte från det vänstra bröstet ?! Hon äter inte pure eller gröt i sån mängd att man skulle kunna tro att hon är mätt. Att gå från att i princip helamma till att inte göra det nästan alls och inte alls på ena sidan är ingen angenäm upplevelse. Nu vet jag inte vad jag ska göra? Vi har inte kunnat väga henne pga gipset, så nu får det bli en vikt på fredag när vi byter och en vikt fredagen därpå då vi byter gips igen för att få ett hum om hur hon ligger till. Sedan så gör ju mina behag ont, är ömma och jag är rädd för mjölkstockning. Hoppas det vänder. Tips, någon som haft det så här med sina knott?

4 kommentarer:

  1. Jag förstår att det är ett problem!

    Kanske gör det ont för henne med gipset, när hon ligger på sin högra sida (för amning av det vänstra bröstet)?

    Jag har fått det berättat för mig, att små bebisar ofta har ett "favorit-bröst". För min del, med Elsa, varierade det beroende på om jag låg ner och ammade eller om jag satt i soffan. Det bröst som hon ville amma ifrån när jag låg ner ratade hon vid sittande amning - och tvärtom!

    Elsa slutade ju tvärt att amma när hon var 4,5 månader gammal och då fick vi gå över till mjölkersättning och välling. Det gick inte att få henne att amma mer, det var som att hon själv hade bestämt sig för att sluta.

    Det är verkligen ingen trevlig känsla i den egna kroppen!

    SvaraRadera
  2. Jag har typ samma story som marie. Favoritbröst olika beroende på ställning. Eric började tjorva kring 5 mån o då började jag m puré o när han väl fått smak för det var brösten helt ointressanta. Då pumpade jag ur för att trappa ner o gav det i flaska. Behövde inte hålla på så länge så avtog produktionen. Men jag tror nog hon får i sig det hon behöver. Blir hon nog hungrig så äter hon. Det händer ju mycket för henne nu också.

    SvaraRadera
  3. A började tjorva med ätningen när hon var runt 4 månader (på riktigt, innan bara då och då). Jag fick gå runt och vagga henne, eller liggamma - då funkade det - annars vägrade hon. För vår del visade det sig att hon hade ont av tänder som var på G. Förmodligen blev det någon konstig vinkel....
    Min produktion höll dock inte i sig så länge, så i slutet fick hon äta var 30:e minut för att inte hungra, då la jag ner och gick på ersättningen istället (hon vägrade nämligen flaska så länge jag ammade, så jag kunde inte bytas av). Sen tog det ytterligare några månader innan hon började äta mat (puréer var inte hennes grej, hon gick på plockmaten direkt) och därefter stannade ju vikten...
    Men nu har hon aptit igen.. :)

    Men mest troligt har det med favoritbröstet att göra beroende på ställning.. :)

    SvaraRadera
  4. Tror som övriga, ställning. Här ammar vi ytterst lite numera men något som alltid funkar är liggamningen. De små börjar bli tunga och jag tror att de känner av att vi tycker de är det, blir inte bekvämt för någon. Sen kanske det kan vara lilla Grys gips som gör att en sida är obekvämare osv...

    kram

    http://liwetochvardagen.se

    SvaraRadera