fredag 12 augusti 2011

Vart är fisken?

Viggo har många funderingar och en är: vart tar fisken vägen?
Vi har ju berättat att fiskar bor i vattnet, farfar fiskar fisk i vattnet osv. En morgon i början av veckan kryper han upp bredvid mig på köksstolen och utbrister förfärat : Åh nej (samtidigt som han håller sig om kinderna) mamma vart är fisken? Och tittar ner i mitt vattenglas. ; Å vart är båten?? Har svårt att hålla mig för skratt och förklarar att fisken och båten är i havet i ett annat vatten. Han ser på mig och jag ser att han inte tror mig. Han tänker snarare att jag har druckit upp både båten och fisken. Han måste även kontrollera om det kommer fiskar när man slår på vattenkranen. Och vart tar fisken vägen när man spolar ut vattnet från badkaret? Det är så roligt att höra hans resonemang och barns logik är underbar!

3 kommentarer:

  1. Hahaha! Du kan väl inte dricka upp båtar och fiskar! ;-)

    SvaraRadera
  2. Nä fy på mig bäst jag slutar dricka vatten ;) det är så roligt att se honom, han kontrollerar allt vatten, pölar, vattenkanna, fontänen, toan, varje gång kranen är igång, om det kommer fiskar! Och äggen i kylskåpet vill han knäcka alla för att se om det fanns någon sköldpadda! Sorgen och förvirringen var stor när det visade sig att det inte fanns nån när vi gjorde pannkaka. Svårt att förklara livets mysterium för en 3 åring!

    SvaraRadera
  3. Åh vilket underbart inlägg om lilla Viggo! Det är ju så härligt med barns tankegångar:)

    SvaraRadera