onsdag 3 augusti 2011

Eget rum

Tror jag tagit upp detta tidigare. Men ska barn ha egna rum? Vad tycker ni? Jag anser nog att man kan dela upp till tonåren då förståt jag att man behöver en frizon. Men två systrar så tätt som våra nog kan dom dela länge. Har insett att det är en fråga där det verkar som att det är norm att ha eget rum från nyfödd i princip. Tyvärr kan vi inte ge det till våra små. Kikar runt på större hus och ett med 6 rum, grov entre /tvättstuga, två badrum, garage. Ja det blir till att bygga nytt, stort och dyrt i så fall. Och sen då? Ska man stå med ett jättehus på två?

6 kommentarer:

  1. För vår del hoppas jag att våra två kan dela länge, men jag förmodar att det är nätterna och sömnen som det hänger på. Jag tycker att Elsa sover rätt så bra om nätterna, men hon är lättväckt efter koliken, och det är inte något som jag/vi vill äventyra. Men nog hoppas jag att vi kan ha ett enda rum till dem. Speciellt när de kommer att hamna så nära i ålder.

    Jag vill inte bo i ett jättehus, utan när vi ska "fixa" eget får det bli ett betydligt (!) mindre hus.

    Tänk förr i tiden när man bodde en hela barnfamilj i en tvårumslägenhet och det fungerade. Jag minns att jag delade rum med en av mina systrar under några år och det var mysigt tyckte jag.

    Jag trodde att Viggo och Liv delade rum?

    SvaraRadera
  2. Viggo och liv delade tills för 2 veckor sedan då en till spjälsäng flyttade in med liv och viggo fick eget, nu sover ju gry mest med oss men på dan kan hon vila i sin säng. Sen märkte vi att Livs lättstörda sömn efter kolik och annat magtjorv sover bättre om hon sover själv så i slutet kansk edet är viggo och gry som delar? :)

    SvaraRadera
  3. Då blir nog Viggo glad, om det blir han som får dela med sockergrynet! Han verkar så glad för sin lilla bebissyster! :)

    Jo, det är samma här med Elsa: Hon sover mycket bättre om hon får sova i eget rum och dessutom i egen säng.

    Har Livs "tålighet"/"lättstördhet" blivit bättre/mer tolerant efter att Gry kom? Jag tänker på hur det ska blir för lilla Elsa när vår bebis kommer och med hennes ljudkänslighet vid sömn.

    SvaraRadera
  4. Nej hon har inte blivit bättre :( tyvärr. Viggo har ju aldrig vart lättväckt. Tror dom behåller "sin" som så att säga. Ja han är så go i henne!! På ett helt annat sätt än med Liv. Han vill gärna att Gry ska följa med och natt honom då ska de ligga i hans säng och han stryker och pussar på henne. Nu har han stora problem med att hon dregglar. Och han vill hemskt gärna dela sin mat med henne.

    SvaraRadera
  5. Haha! Viggo är rolig han! Dregel kan ju vara sisådär roligt ;-)

    Många säger till mig att det kommer att lösa sig med Elsa just med "lättväcktheten", men jag anar just motsatsen. Tack för ditt svar och dina tankar!

    SvaraRadera
  6. Tack själv! Nä jag tror att mycket är deras person också, liv har ju med alla sina "motgångar" blivit ett med sin dåliga sömn. Och jag tror att vi kan se det hänga kvar länge länge. Viggo han kan sova vart som helst och framförallt hur som helst precis som sin pappa. och vi har ju inte vart försiktigare med Liv hon har ju fått hänga med hon också. Nä bara ta det som det kommer och ge dom den bästa möjliga förutsättningen för en god natts sömn, och om Liv måste sova själv för att det ska vara så ja då får hon göra det :) min lillatjej som jag just insåg blivit både lång och stor, hon stod med ryggen mot mig med bara trosor vid vardagsrumsfönstret, det långa vita håret hängde ner och hjärtat slog en volt! Hon är min! Och hon har växt massor i sommar både fysiskt och med språk,och bus ;)

    SvaraRadera