torsdag 28 augusti 2014

Kikhosta

I detta inlägg kommer jag ej vara objektiv så tillvida att jag inte kommer ha någon som helst förståelse för de människor som väljer att inte vaccinera sina barn enligt vaccinationsprogrammet som finns i Sverige. Jag har läst på, verifierat min fakta och ja så här sägs det: barn under 6 månader ska skyddas i största möjliga mån , de ska vid misstanke om att de varit utsatta för smitta behandlas med antibiotika. Sjukdomen är anmälningspliktig och även om du är vaccinerad kan du få en lättare variant då du har ett starkare grund skydd. Så nu är vi i den sitsen att Idun utsatts för kikhoste virus 12 veckor gammal och utan sin första spruta, sprutan togs snabbt men skyddet finns inte förrän om ca en månad och du måste helst ha fått alla tre sprutor för att ha ett skydd. Läkaren på vård centralen ville inte skriva ut antibiotika och hänvisade till att man ska inte behandla i onödan med risk för resistenta bakterier, ja jag vet MEN nu säger ju till och med smittskyddet och folkhälsoinstitutet att detta är en så pass allvarlig sjukdom att spädbarn ska behandlas. Två spädbarn i Götaland har dött. Och fler fall har rapporterats i år än på länge. Sedan finns ett mörkertal, då inte vuxna alltid får hostan utan bara är förkylda. OOron som finns i en är svår att bortse ifrån och minsta lilla host från henne får mitt hjärta att flyga upp i halsgropen. I skrivande stund har jag väntat hela dagen på att en läkare från barnmottagningen ska ringa mig.. Så snälla vaccinera era barn. Två dödsfall är två för mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar