måndag 25 augusti 2014

I sex år har jag varit hans mamma

För sex år sedan gick mitt vatten i hallen och sista gästen på Björns 30 årsfirande fick åka hem. Några timmar senare var han där hos oss, vår prins. Viggo. Så stort, så nytt men samtidigt så självklart. Jag kunde sitta i timmar och titta på honom, snossa in hans doft, sova när han sov och fortfarande ha pyamas klockan två på eftermiddagen. Vagnen rullade ofta i den varma höst solen för det var en fantastiskt fin höst när du kom, och vi lärde känna varandra. Jag hittade hem, jag blev din mamma och den där pusselbiten som ingen av oss visste saknades hade nu hittat sin plats i våra hjärtan. Du är en kille med spring i benen,aktiv och social. Du är så varm och god och generös att mitt hjärta ibland oroar sig för att andra ska kunna utnyttja din godhet. Du ser ett barn i lekparken, går fram till i detta fallet den några år äldre tjejjen och frågar om du får vara med och leka och du får sällan ett nej när du frågar. Och sen berättar du att du fått en ny bästa vän, och det är så magiskt med dig, alla är dina bästa vänner, alla ska komma in till oss och leka och äta middag, oavsett om det är grannen på 80 plus eller pojken i sandlådan eller tjejgänget på cykel. Ja jag hittar inget bättre ord än att du är godhjärtad. Artig får vi ofta höra och det värmer det med. Hemma kan det ju vara lite si och så med den saken ;) Som jag tidigare berättat så har du en stark känsla för rätt och fel och detta har utökats och vi bollar många funderingar om vad som händer om mancgör si eller så. Mycket tankar om livet i stort och smått, om uppfinningar och om rymden. Star Wars är ju en stor favorit! Nästan så vi kan få be dig att vara tyst en lite liten stund för strömmen av ord och frågor ger mig nästan ont i öronen ;) Att få en fjärde syster togs inte emot med öppna armar först men för ett par veckor sen sa du något som fick mig att undra om det bor en gammal själ i din unga kropp, "mamma jag älskar Idun, det var ju hon som vi väntade på" och då var det svårt att hålla tårarna borta. Nu har du tagit ett steg till på vägen, du har börjat sexårs förskoleklass. Älskade Viggo fortsätt vara god, artig och full av nyfikenhet så kommer du komma långt här i livet och glöm aldrig att vi älskar dig.

1 kommentar:

  1. Så fint skrivet! <3 Jag hoppas så att vår grattishälsning hittade fram idag! <3
    Kramar!

    SvaraRadera