lördag 14 december 2013

Lucia fotoförbud och dopdag

Ja så kom det när alla stod redo med kamera att vi fick inte fota eller filma, jo vi fick ju såklart fota våra egna sen. Men jag kan då säga att jag fokuserar på mina även om jag fotar hela tåget? Jag tänker visst på de som nu inte vill att sina barn ska läggas ut på sociala medier men de flesta av oss fotar väl för vår skull? Kommer våra barn inte ha några foton från" stora händelser" lucia,avslutningar osv för att vi får inte fota? Tycker debatten spårat ur och av rädsla för att gör någon arg så säger kommunerna nej i ren reflex för att någon annan kommun gjort det utan att ta reda på vad föräldrarna faktiskt vill. Nu vill ja se en nyanserad diskussion och ett beslut där vi föräldrar på förskolan är delaktiga. Viggos dop dag kom och gick vi glömde tända dopljuset då vi fick middagsgäster för tända det idag! Och han förundrades över att fem år gått! vi med, berättade att han var en liten pepparkaksgubbe på sitt dop! Och vi gled ju så klart även in på morfar och ute brann ett ljus i lyktan. Och jag tänker på en vän som nu går igenom det där otroligt tunga att gå vidare utan en anhörig vid sin sida, en älskad som ryckts bort och hennes ord idag ekar inom min " vem har firat sin sista Lucia" det är en skrämmande tanke, så glöm inte att leva idag, älska idag och krama den du tycker om, säg till en vän att den är bra! lämna dammet, tvätten och se julkalendern med dina barn <3

2 kommentarer:

  1. Jag förstår fotoförbudet kommunerna satt. Men jag tycker det ska vara upp till föräldrarna att få säga sitt innan man sätter ett förbud!

    Sen bör vi lära oss att ställa frågan är det ok om jag lägger ut bilden på sociala medier när/om man gör det då alla kanske inte vill exponera sina barn där. Men man kan sudda ut ansikten möjligheterna är många! Måste man lägga ut bilderna? Att bara ha i fotoalbum är minst lika bra.

    ♥♥♥

    SvaraRadera
  2. Jo precis det jag menar, de flesta fotar ju för att visa farmor mormor, ha i album spara på hårdisken, vi måste ha en dialog om detta inte bara en massa förbud som många ondar upp sig över.

    SvaraRadera