fredag 7 december 2012

Arg och fundersam

Viggo fick ha en ärvd ros/röd overall i veckan då jag fick reklamera hans nya, han klädde på sig och vi gick til dagis, frågade innan om det var okej att ha den overallen för vi hade ingen annan. Jo sa han den är ju fin! Öppnar dörren på dagis och redan i hallen så pekar en flicka i samma ålder på honom och ropar " kolla Viggo har en tjej overall" Viggo svarar snabbat att han har en extraoverall för hans är trasig men denna tjej fortsätter ropa att det är en tjej overall för den är rosa. Då kan jag inte hålla mig utan säger att att alla färger är till för alla bara man tycker om dem och att det inte finns tjej eller kill färger. Hon skrattar och springer iväg och leker medans hon ropar att det visst är en tjejfärg och en tjejoverall. Suck känner jag. Viggo har alltid gillat färg, helst turkost och rosa om han själv får välja! Och han är otroligt fin i dessa färger. Varför ska han inte få ha dem då? Funderade hela dagen på detta och hoppades att ingen skulle säga nåt mer åt honom på dagis, nej ingen annan hade komenterat det vad fröknarna hade hört i alla fall. Men jag är ändå fundersam och irriterad där inne i själen. Är barnen redan vid 4 års ålder så inkörda på vad som är tjejigt och killigt hur ska det gå sen? Och varför ser klädesbutiker, leksaksaffärer mfl. ut som dom gör- rosa avdelning för tjejjer och lego, svart , star wars för killarna? Jag vill att mina barn själva ska välja. Sen blir vi alltid påverkade det kan vi inte komma ifrån men måste vi så tydligt göra en skillnad? Om sen mina brudar väljer rosa och barbie fine men då har dom valt och ingen annan. Hur tänker ni?

1 kommentar:

  1. Tråkigt! Tur att det inte var fler som hakade på den där flickan och att ingen sagt nåt under dagen. Tror det är vanligt och så klart blir man trött, arg och i ditt fall hade jag blivit ledsen.
    Vad har er förskola för jämställdhetstänk till exempel? Hade ju varit spännande att ta del av !

    SvaraRadera