torsdag 6 februari 2014

Jokkmokksvintermarkand och Samisk nationaldag

Ett barndomsminne, nåt vi återvänt till, inte varje år men ambitionen har funnits och finns där. Men i år vet jag inte? SD vill så agg och låta alla få bli renägare/renskötare. Gruvbolagen prospekterar än hårdare i vår vildmark, den lilla vi har kvar, och debbaten går hög. Jag läser artiklar och försöker få mig en bred bild. Men ett som jag inte kan förstå är VARFÖR Sveriges bestämmande organ beslutar att ANDRA länder ska få öppna gruvor och vinsten ska försvinna ut ur landet? Om vi nu ska skövla och utvinna mineraler jamen då kan väl pengarna stanna här? Ja för det är vi alla medvetna om det handlar om mycket pengar här.. Idag firar vår gränslösa urbefolkning sin nationaldag och deras färgglada flagga får mig att bli glad för den är vacker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar