söndag 28 april 2013

Sverige Sverige fosterland

Ja jag har som sagt lite funderingar kring detta med försvaret då jag har många nära och kära i yrket mfl. Det som hände i veckan när Ryssland var och "nosade" lite väl nära och Försvarsministern och andra högt uppsatta avfärdar detta lite med " vi ska inte måla upp ett hot som inte finns" så blir jag lite rädd. Nej i dags läget finns kanske inget hot men Ryssland rustar, enligt siffror från Försvarets Forum så ska Ryssland fram till år 2020 lägga 4300 miljarder kronor på vapenköp, 1000 attack helikoptrar - nog för att Ryssland är stort men vet ni hur mycket detta är? Sverige kan inte leva på gamla meriter, att vi var "neutrala" en gång i tiden. Det gäller att nu satsa på det inhemska försvaret som i mitt tycke är obefintligt och vi kan som NATO redan påpekat för våra politiker inte förlita oss på dem om något hände för ännu är vi inte medlemmar, vi samövar bara med dem. Ryssland är strategiskt, vart vill de ha hamn? Och vad ligger mellan dem och ett stort vatten?? Okej jag kanske målar lite fan på väggen här men det är dags att svenskarna vaknar nu, att politikerna inser att man kan inte bara spara på Försvaret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar