fredag 2 maj 2014

Trädgårds drömmar och några får..

Fina Tina tipsade om stora pelargon boken och om natten när busen i magen håller mig vaken så ligger jag där och tänker. Jag vill ha gamla engelska stockrosor på gården, de doftar så underbart om sommarkvällen och skickar mig direkt till mormor och morfars hemgård i byn. Humlorna trivs och en kväll är heöt plötsligt gården full av blomblad då rosens tid är förbi. Kort men intensiv. Pelargoner i mjuka rosa toner inte de där ilsket röda vill jag ha. Kungsliljor vid söderväggen och lupiner i alla färger. Lavendel i ett hörn som på kvällen får altanen att lukta som jag vet inte vad. Tomater och gurkor och dahlior ska trängas där inne i inglasade uterummet kanske en basilika också. Jordgubbarna och smultronen visar på en enastående livskraft där de har skjutit skott i gräsmattan. Högt upp på önskelistan står en gammeldags bondsyren men silverstam och lila stora blomster som nästan kan ge en allt för tung bedövande doft men bara nästan. Sen finns den där drömmen om en egen gård, massor av får nån ko och höns. Fåren ska utgöra navet i satsningen, Jag vet det är ett livs stils val och när skulle det passa och när finns pengarna. Men jag drömmer vidare om ekologiskt lammkött, barn i leriga stövlar och en doft av ladugård när jag öppnar ytterdörren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar