söndag 4 mars 2012

Vaggvisor

Några vänner och andra bloggar följer en lista som dom skriver efter och jag snor en ;) Vaggvisor! Ja min mamma sjöng mycket men mest minns jag nog mormor som alltid sjöng och som ofta hade hand om oss när mamma och pappa jobbade ( vi var aldrig på dagis utan hos mormor och morfar tillsammans med kusinerna, tänk om man hade kunnat lösa det så idag? det hade ju vart underbart både för små och äldre tror jag!) Nå väl hon sjöng, och en sång jag minns och alltid har kunnat utantill är en sorglig visa visade det sig ju sen då jag förstod innebörden, den handlar om en lungsjuk flicka som vill komma hem och läkaren lovar henne till våren men den passerar och när hon frågar igen gråter han och sen vilar hon i sin grav. Väldigt vacker visa om döden. Sen sjöng hon om John Blund, Gamle svarten, Min lilla ponnyhäst och trollmor och såklart en hel massa andra visor. En skatt att komma ihåg och föra vidare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar