torsdag 30 april 2015

Valborgsmäss

Idag skiner solen på mig när jag lämnar barnen, kan ta en promenad med Idun i bara tjocktröja, i skuggan känner man att ett par vantar hade vart skönt. Ikväll ska vi se på brasor, grilla korv och träffa vänner lite så där hipp som happ som det blir vid brasorna runt staden. Tyvärr har vi ingen på gångavstånd från oss. Jag brottas lite med funderingar om hur olika vi uppfostrar våra barn och hur jag ska kunna motivera och stå fast vid vad just vi tycker i vår familj. När man ifrågasätts och "mamma men han får ju göra så, han får ha det" osv. Ett exempel är tändare, vår sexåring får inte ha en egen tändare och egna smällare. Klart jag blir ifrågasatt och hur ska man på ett bra sätt få dem att förstå att vi har olika regler utan att säga att något är bättre än det andra. Har förklarat att det är olagligt med smällare. Att det kan börja brinna och då går det fort, speciellt om det är torrt gräs. Vi tänker ha en liten förevisning här hemma om hur fort en fleecetröja brinner och att det är ganska svårt att släcka om man blir lite rädd. Hur tänker ni? Vi har även pratat en hel del om att morfars hus brann upp och de är ju rädda för att det ska hända här. Jag hoppas att många föräldrar tar sitt ansvar ikväll vare sig det gäller tändare eller alkohol.

2 kommentarer:

  1. Vincent vet inte ena vad smällare är, såattde.. Ni bor för centralt. ;)

    SvaraRadera
  2. Aldrig i livet! Barn skall ICKET handha vare sig smällare eller raketer (och DEFINTIVT INTE tändare!), gäller de flesta vuxna också kan jag tycka. Vilket jävla fanstyg, att det får finnas! Var själv med om en jävligt otäck olycka m fyrverkerier inblandade när jag var i Indien för 15 år sen o sen dess skyr jag allt sånt. Man kan ju gå på Räddningstjänstens dag (det vet jag ju att ni brukar göra) också så får man se hur det kan gå till. /Sanna

    SvaraRadera