tisdag 22 november 2011

Föräldramöte

Höstens föräldramöte är avklarat och precis som tidigare går jag därifrån med en oro. en oro att jag inte räcker till, att jag inte ska kunna få dem att uppnå målen, dom kommer gå ut nian utan att kunna läsa. Samtidigt med en ilska över detta prestations samhälle, kan barn inte bara få vara barn? Måste man ha läroplan och mål redan när man är 2 år? Är det verkligen konstigt om barn är skoltrötta när de hela tiden drivs av mål av att prestera? Visst tycker jag det är bra med mål! All verksamhet behöver riktlinjer! Men det kan ju drivas lite väl långt också.

Ska förtydliga att vi är nöjda med vårt dagis, underbar personal som bryter ner läroplanen till förståeliga bitar, som utmanar barnen och lär dem ödmjukhet och att vara snälla med varandra och naturen, men som även bekräftar de tankar vi för fram och till viss del håller med, men dom är styrda av lagar och regler och chefer. Nu är det hetaste inom lärandet tydligen: "skriva sig till lärande"

Sen är det svårt att ha långsiktigt tänk och plan med sin pedagogik när läroplanen ständigt revideras.

1 kommentar:

  1. Jag är verkligen inte insatt i förskolevärlden, förutom den lilla lilla bit jag plockat upp nu via As placering sen i början på hösten, men jag kan nog tycka att det är rätt sunt att ha en grund att stå på inför skolstarten. Inte för någon typ av prestationskrav, iaf inte här utan målen är individuellt uppsatta och reflekterar snarare områden som de behöver uppmuntra och titta noga på när det gäller barnen som personer. Om de behöver extra uppmärksamhet, inte tycker om stora grupper osv osv. Fast jag gissar på att alla förskolor jobbar olika med samma riktlinjer, här är det lärande genom lek som är grundbulten. Något jag absolut inte har något emot (om jag inte missat något viktigt). Personalen på vår förskola kallade det för indirekt lärande, att de helt enkelt ser till att den kunskap de vill förmedla hamnar i centrum av leken och det tycker jag låter vettigt. Men att ha förhör med en 2-åring skulle ju såklart jag också neka till...

    Och din UJ paj IGEN? Helt galet ju!

    SvaraRadera