måndag 14 oktober 2013

Läxa för läxans egen skull?

Debatten pågår om läxor och deras vara eller icke vara och dess funktion. I Sverige ges mycket läxor men barnen är inte högre upp i nationella tester för det, Finland har nästan inga och ligger i topp. Här har det mycket blivit läxor för att de ska va så, läxor för att hinna allt man ska hinna,läxor för annars tror inte föräldrarna att vi gör nåt i skolan, Men sen glömmer man att diskutera läxan och använda den, den är gjord bra så. Högre upp i åldrarna har tex Mattte och NO lärare märkt att eleverna klara ju inte läxorna hemma, det är svårt och många föräldrar kan inte. Så i Dn idag var en bra artikel om en lärare som börjat med en annan metod, han filmar lektionen, det blir läxan att se den innan lektionen och så räknar man , löser problem och diskuterar problemen på lektionen, alla kan få hjälp, han kan fördjupa sig mer i ett visst problem osv. Detta kallas "the flipped classroom". Jag vill att mina barn ska ha läxor om det ger dem något om det tillför något i utbildningen, inte för att hinna beta av alla ämnen på terminen.

2 kommentarer:

  1. Vill ju bara påpeka att barnen här i Finland visst har hemläxor i skolan. Redan från första klass!! Tydligen har vi ett bra skolsystem och utbildningarna är på hög nivå.

    SvaraRadera
  2. Tja... Hur menar du nu med att Sverige ger mera läxor än i Finland? :) Mina barn har flera läxor alla dagar. Men visst, här kollas läxorna upp följande dag i skolan så det gäller att hänga med. Jag tycker att Sverige har diskuterat detta en längre tid, men kommer ni någon vart? Som du skriver, så är det ju verkligen ingen vits med att ge läxor för läxornas skull. Hoppas dina barn får en bra skolgång. :)

    SvaraRadera