tisdag 29 januari 2013

Amning eller inte

Har funderat på detta inlägg ett tag om det är något jag ska skriva eller behålla får mig själv? Men nu måste jag få ventilera, har försökt prata med vänner men vet inte riktigt hur jag ska börja. Har ammat alla mina barn- olika länge men Gry längst 9-10 månader. Alla har varit olika förtjusta i mat. Men Hedvig minst av dom alla- här får vi nog räkna in hennes förtidiga ankomst till världen. Och känslig liten mage (ontimagenbarn har vi så vi vet vad det är som står på spel här och jag bävar att vi ska den vägen vandra än en gång )Men det som gnager mig nu är detta : Jag kämpade med näbbar och klor att få amma mitt barn där på sjukhuset, jag vägrade tillägg och läste på och frågade och trodde på mig själv för maten den skulle rinna till efter 4 dar precis som med de andra och det gjorde den ju med besked. Och har jag nu kämpat så hårt för detta ska jag då bara lägg av/trappa ner? Eller ska jag amma på så länge det går fast jag har en längtan att ge henne flaskan och kunna sova en natt? Tankarna snurrar, jag läser och fastnar i dessa rekomendationer om helamning i minst 6 månader.Blir inte klok på vad jag vill eller inte vill... vad som är bra å inte bra.. Fast mitt sund förnuft säger ju att allt som är bra för oss är bra.Och så säger ju experterna också, det som passar dig och ditt barn..Har pumpat ur men flaskan ratas och det tror väl jag det när man kan få mys snutta hos mamma hela kvällarna ;) Så där ser ni man blir inte klok på allt bara för att man har flera barn!

3 kommentarer:

  1. Gör det som du tror är rätt! Gå på magkänslan fina du! ♥

    SvaraRadera
  2. Ja, den plattan under barnstolarna är super! Finns på Ikea. Dock önskar jag emellanåt att vi täckte hela golvet med såna... Vad blev det för hund nu? Jag har glömt, men vet att jag frågat. =S Tips på löpträning för att komma igång med det efter graviditet har jag:
    1. Var försiktig och lyssna på din kropp!
    2. Gå ut långsamt, så du orkar och tycker det är roligt och vill ut igen.
    3. Spring sakta. Då orkar du springa väldigt mycket längre.
    4. Spring inte om du kissar ner dig. Gå hem och knip lite till då.
    5. Tänk på din hållningh hela löppasset, att ha magstöd och koll på bäckenbotten

    När jag började springa efter fl med Tilia tog jag en runda som jag brukar gå. Sedan använde jag en Tabata-timer på telefonen och joggade efter den. Det är 8 stycken 20-sekundersintervaller med 10 sek vila mellan varje. Det blir fyra minuter. Jag jpggade alltså i 20 sek, gick i 10 sek åtta gånger sedan gick jag kanske en minut och så började jag om på en ny Tabata-intervall tills rundan var slut. Sen kan man ju springa snabbare och jogga under vilan när man kommit längre. Alla orkar jogga i 20 sek. En skön stil som gjorde att jag kunde ha fokus på teknik och kropp men samtidigt kom en bra bit om jag ville!

    SvaraRadera
  3. Det finns nog inga rätt eller fel. Du måste känna efter vad som är bäst för er. Inget av mina barn har accepterat flaska medan jag ammat, så jag gjorde den tid som de klarade sig på enbart amningen och när hungern gjorde sig påmind för ofta så var det helt enkelt dags att sluta för mig. Att sova skulle nog vara skäl nog, men det måste ju kännas bra.

    SvaraRadera