måndag 3 januari 2011

När sömnen uteblir

Då drabbas alla. Även den lilla som inte sovit bra är trött men vill inte riktigt förstå detta. Just nu inventerar hon kökslådorna och låter henne hållas, för så är föräldralivet. Städa, plocka, laga mat, mata, röjja efter maten, planera nästa mål, laga, mata, städa, plocka, byta blöja, tjata, gnälla, pussas, dammsuga. I ett i ett pågår detta, kan vara lätt att glömma att de är dessa vardagar som är livet. För att citera Peter Lemarc : "Alla vardagar som bara kom och gick inte visste dom då att det var livet som dom fick..."

1 kommentar:

  1. Hördu, angående tygblöjorna medan jag ännu kommer ihåg det. Vi har en hink med en stor nätpåse i (alltså en sån där som man egentligen skall tvätta behåar i, fast lite större då). Kissblöjorna sätter vi direkt i hinken (eller i påsen då), men bajsblöjorna spolar vi först bort skiten direkt i toaletten med handduschen och sedan i hinken. Vi har inget lock, för tycker inte att det luktar särskilt ofta, men om man vill kan man sätta ett lock på.

    Hittills har jag tvättat varje kväll och hängt upp före vi går och sova, men just nu använder Celine bara 2-3 blöjor om dagen, så vi tvättar ca. varannan dag. Jag lyfter alltså bara upp nätpåsen ur hinken direkt in i tvättmaskinen (behöver alltså inte alls röra de smutsiga blöjorna), och så faller ju blöjorna ur påsen av sig själv när tvättmaskinen startar. Jag använder Erisan som tvättmedel (det sägs att det skall vara mindre än 5% såpa i tvättmedlet) och jag tvättar i 60 grader. Jag brukar tvätta våra underkläder + handdukar i samma tvätt. Man borde kunna tvätta i 90 grader ibland också, men det är inget som jag gjort ännu i alla fall. Vad mera... Det finns ju något rispapper att sätta i blöjan också, så att i princip all bajs hamnar på det pappret och så kan man bara kippa det direkt i toan, men vi har inte använt det. Fråga bara ifall det är något mer du undrar över.

    -Eva
    kakkakaffe.com

    SvaraRadera